Läsläxa kapitel 1

I dag har barnen fått hem sin nya läsläxa. F-3 på Påskbergsskolan kommer nu att jobba med bokserien "ABC-klubben". Vi är flera pedagoger som har bra erfarenhet av serien och det skall bli jätteroligt att jobba med den igen.



Boken för år tre heter "Nyckeln till skatten". Den finns i tre böcker som är anpassade till tre läsnivåer. Jag har utifrån den kunskap jag har av barnens läsning sett till att de fått den bok som passar eleven just nu. Ändrar sig förhållanden, så ändrar vi också bok. Berättelsen är densamma i de tre böckerna, så byte mellan böcker är inga problem.

Jag önskar att böckerna kläs in i bokpapp. Tänk på att inte tejpa på pärmens insida utan bara på bokpappen. Det skall vara lätta att ta av bokpappen utan att förstöra pärmen.

Läseboken och läxboken transporteras i plastfickan. Läxan kommer hem på torsdagen och skall tillbaka på tisdagen därpå. I läxboken finns ett frågeblad inklistrat varje vecka. Jag vill nu utveckla läsandet till att även reflektera över det man läser. Det vi tänker på när vi i skolan svara på frågor är att svara med hel mening och inte glömma stor bokstav och punkt.

Jag har tänkt att vi skall gå igenom texten innan barnen får hem den, men idag var det knappt om tid så jag tror inte alla hann läsa igenom hela sin text.

Att tänka på vid lästräning:
  • Lyssna när barnen läser. Det blir ingen bra träning/läsutveckling om barnen läser för sig själv!
  • Prata om texten.
  • Ta upp svåra ord - förklara.
  • Vad säger texten mellan raderna?
  • Pausa efter punkt. 
  • Träna på intonation - när flytet börjar komma. 
  • Ha roligt! Njut av läsningen.
Ha det gott!
Marie-Louise

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 39

Information