Läsläxa till 2/10
Ny läsläxa till måndag 2/10 är sidorna 12-15.
Att bli en god
läsare.
”Läsning är en komplicerad färdighet som kräver lång tid och omfattande
övning för att kunna utvecklas. Man kan urskilja två huvudmoment: avkodning och
förståelse. Avkodning innebär att man kan identifiera eller känna igen skrivna
ord. Förståelse är resultatet av tolkningen av språkliga meddelanden. God
läsfärdighet innebär att både avkodning och förståelse fungerar väl” (Ne).
Det krävs ca:
-
5000 timmars lästräning för att bli en god läsare. Därför
är det viktigt att vi stöttar våra barn i denna träning.
-
15 minuters träning varje dag för att hålla läsningen ”i
gång”. Det behöver inte vara läsläxan man läser varje dag, det kan vara andra
texter (böcker, tidningar mm).
Det finns olika sätt att stötta era barn i lästräningen.
· Låt ditt barn
få tid att läsa ut ordet. En del behöver tid för att få ihop bokstäver och ljud
tyst för sig själv innan de säger ordet högt. Samma gäller när de ljudar.
· Om de är osäkra
på hur en bokstav låter, hjälp till med ljudet och se om han/hon får ihop
ordet. Försök sedan nästa gång att se om han/hon kommer ihåg ljudet.
· Prata gärna om
att en del bokstäver låter på annat sätt när ni möter dessa ord/ljud i text, t
ex i ordet göra. Där låter bokstaven g som j.
· Om ert barn har
kommit en bit i sin lästräning så uppmuntra att repetera läsningen för att
träna flyt och intonation (melodin).
· Prata alltid om
texten och om bilderna. Se om ni kan relatera till något ni känner igen.
· Träna läsning
minst 15 minuter/dag. Vilken text som helst går bra.
· Håll inte upp
under lov och semestrar, det är alltid svårt att komma igång speciellt efter t
ex sommarlov.
God läsning!